نکاتی برای دفاع از سمینار و رساله

ترجمه تخصصی ایرانیان با هدف رشد و ارتقای علمی دانشجویان در زمینه های ترجمه ، ترجمه تخصصی ، ترجمه متن ، ترجمه مقاله ، ترجمه انگلیسی به فارسی ، ترجمه فارسی به انگلیسی و … اقدام نموده و بهترین ها را برای دانشجویان می خواهد. در این مقاله ده نکته بسیار مهم برای دفاع از سمینار و رساله آورده شده که در بسیاری از موارد عدم رعایت آنان سبب مشکلاتی در ارائه خواهد شد. امید است دانشجویان گرامی با رعایت این گونه نکات بتوانند ارائه خود را به بهترین شکل انجام دهند. لطفاً تا پایان با ما همراه باشید.

خیلی از دانشجویان برای رساله شان زحمت زیادی می کشند ولی آن طور که شایسته است نمی توانند از آن دفاع کنند و با وجود به دست آوردن نتایج عالی در انجام رساله، نتایج خوبی در ارائه آن به دست آوردن نمی آورند. در ادامه، ۱۰ راهنمایی برتر برای ارائه یک سمینار آورده می شود لطفاً تا انتها با ما همراه باشید.


برنامه ریزی برای سخنرانی

۱) مخاطبان خود را بشناسید.

مطمئنا بین گفتگو با دانش آموزان دبیرستانی و ارائه در کنفرانس در دانشگاه تفاوت وجود دارد، قبل از ارائه با خود فکر کنید: چه کسانی در ارائه من حاضر می شوند؟ کدام یک از این افراد در این زمینه تحقیق می کند و زمینه کاری شان است؟ جواب به این سوال خیلی مهم است چرا که سختترین سوالات را افرادی می پرسند که بر موضوع اشراف دارند. اگر در ارائه شما جزئیات زیادی وجود دارد و زمانی زیادی برای ارائه تمامی آنها ندارید از موضوع اصلی غافل نشوید. گاهی اوقات نیاز به فدا کردن برخی از جزئیات خاص برای توضیح چیزهای مهم تر دارید.

۲) تسلط بر موضوع

بر تحقیقتان تسلط داشته باشید. چه کاری انجام داده اید که هیچ کس دیگر انجام نداده است؟ به خاطر داشته باشید این به این معنی نیست که اگر کس دیگری کار شما را انجام نداده، کار شما ارزشمند است بلکه ممکن است دلیل خوبی وجود داشته باشد که هیچ کس دیگر آن را انجام نداده است! همانطور که تحقیق خود را معرفی می کنید، توضیح دهید که چرا آن را انتخاب کرده اید، همچنین توضیح دهید که چرا دیگران در زمینه شما وارد نشده اند. مهم تر از همه اینها نتیجه گیری است. یک نسخه پشتیبان از هر گونه ادعا با منابع یا نتایج آزمایش ها داشته باشید!

۳) داستان تعریف نکنید.

ارائه شما باید اسلاید به اسلاید و بخش به بخش جریان داشته باشد. و به گونه ای ارائه ندهید که احتمال داده شود که آزمایشاتتان را خودتان انجام نداده اید! در مورد این سوالات فکر کنید: نتیجه کلی کار شما چگونه بود و چگونه می توانید چیزهایی را که به نتیجه رسیدند، توضیح دهید؟

مخاطبانتان را با خود همراه کنید، در مورد نتایج تحقیقتان حق دارید که آنها را تمام و کمال ارائه دهید. اما اگر آزمایشات زیادی انجام داده اید، و زمان و حتی پول زیادی را صرف آزمایش ها کرده اید و دوست دارید تا همه موارد را بگویید از این نکته غافل نشوید که ممکن است زمان لازم در اختیار نداشته باشید، بنابراین از گفتن موارد کم اهمیت تر خودداری کنید تا بتوانید مطالب مهم تر را بهتر جا بیندازید.


*** ترجمه تخصصی ایرانیان با هدف رشد و ارتقای علمی دانشجویان در زمینه های ترجمه ، ترجمه تخصصی ، ترجمه متن ، ترجمه مقاله ، ترجمه انگلیسی به فارسی ، ترجمه فارسی به انگلیسی و … اقدام نموده و بهترین ها را برای دانشجویان می خواهد. لطفاً تا پایان با ما همراه باشید. ***


۴) جزئیات هم مهم هستند.

اگر نتایجی واقعا عالی برای گفتن داشته باشید، و هیچ توجهی به جزئیات نداشته باشید، ممکن است مخاطبان خشمگین، ناراحت شوند و یا برای این نوع از ارائه برای آنان آزار دهنده باشد. به عنوان مثال:

– برچسب محور های هر نمودار (با واحد) را درست استفاده کنید، مثلاً به جای ۱۰e3 mV بهتر است از ۱۰V استفاده کنید.

– اطمینان حاصل کنید که هر یک از تصاویر دارای مقیاس درست و برچسب مربوطه هستند. درست است که شما بر عکس اشراف دارید ولی همواره به خاطر داشته باشید که دیگران ممکن است از اطلاعات شما بی خبر باشند.

– از اندازه، رنگ و فونت استاندارد دانشگاه استفاده کنید.

– تمام برنامه های گرافیکی، نمودارها، تصاویر و غیره را با یک تنظیمات در سراسر ارائه خود بیاورید.

 ۵) ارائه

در هر اسلاید مطمئن شوید که چیزی از قلم نیافتاده است. مشخصات کامل محور x و y نمودارها آورده شود. میتوانید در مورد چگونگی جمع آوری داده ها، تجزیه و تحلیل نتایج و در مورد کنترل ها آنها صحبت کنید. قبل از این که به اسلاید بعدی بروید دوباره هدف اصلی اسلاید جاری را بگوید. مثلاً از این آزمایش چه نتایجی به دست آورده اید و چه سوالاتی هنوز بی جواب مانده اند. این کار به شما کمک می کند تا مخاطب همواره با شما همراه باشند و سر رشته کلام از دستشان نرود. احتمالا شما بر هر قسمت از ارائه تسلط دارید، اما همواره باید نکات برجسته را به مخاطبان یادآوری کنید.

۶) تمرین، تمرین، تمرین!

حتی زیبا ترین اسلایدها با منطقی آزمایشات و بهترین داده ها نمی توانند منجر به یک ارائه خوب شوند. اگر شما نمی دانید چه چیزی می خواهید بگویید و فقط می خواهید از روی اسلایدها روخوانی کنید، توصیه من به شما این است: تمرین، تمرین، تمرین!  می توانید قبل از ارائه چند بار آن را با صدای بلند بخوانید این کار را می توانید در هنگام راه رفتن، آشپزی کردن و … انجام دهید.

اما مهمتر از همه اینکه در مقابل دیگران ارائه دهید و از آنان بخواهید تا مشکلات و نقایص را به شما بگویند. شما بایستی به چنان مهارتی دست یابید که در روزهای پیش از ارائه بتوانید بدون یادداشت ارائه دهید. برای این کار می توانید از نوشتن هم استفاده کنید البته لازم نیست که کلمه به کلمه حفظ کنید بلکه مفهوم را به شکل درست برسانید.


*** ترجمه تخصصی ایرانیان با هدف رشد و ارتقای علمی دانشجویان در زمینه های ترجمه ، ترجمه تخصصی ، ترجمه متن ، ترجمه مقاله ، ترجمه انگلیسی به فارسی ، ترجمه فارسی به انگلیسی و … اقدام نموده و بهترین ها را برای دانشجویان می خواهد. لطفاً تا پایان با ما همراه باشید. ***


۷) آخرین لحظات را هم از دست ندهید.

هدف از تمرین گفتگو، این است که از دوستان، همکاران آزمایشگاهی، به طور کلی از همکلاسی هایتان بازخورد بگیرید. اگر این تمرین را به تازگی شروع کرده اید و تاثیری ندید ناامید نشوید صبور باشید و تمرین را ادامه دهید. شما باید زمانتان را برای هماهنگی بین اسلایدها و صحبت کردن تنظیم کنید. معمولاً یک جلسه تمرین رسمی را یک یا دو هفته قبل از ارائه ترتیب دهید. این کار به شما کمک می کند تا در زمانی کافی تغییرات را در اسلایدها ایجاد کنید، حتی ممکن است یک روز قبل از ارائه، بتوانید در یک ارائه آزمایشی نقاط ضعف های بسیاری را شناسایی کنید بنابراین هیچ وقت فرصت ها را از دست ندهید.

۸) اتاق و تجهیزات ارائه را امتحان کنید.

گرچه، شما می توانید اسلایدها را از طریق لپ تاپ در دفتر استاد راهنمای تان ارائه دهید، اما برای دیگران نمی توانید همچین کاری انجام دهید. و نیاز به یک اتاق کنفرانس ضروری می باشد. از آنجا که هر اتاقی ممکن است دچار مشکل شود.  بنابراین نیاز است تا قبل از ارائه، اتاق کنفرانس آماده شود. تجهیزات را تست کنید تا در موقع ارائه دچار مشکل نشوید.

به عنوان مثال، به علت مشکل در اتاق کنفرانس و یا عدم اتصال لپ تاب و پروژکتور در یک سخنرانی ممکن است مشکلات زیادی در روز ارائه به بار آید. سوالی که اینجا باید از خودتان بپرسید این است که آیا این مشکلات باید در روز ارائه برطرف شوند؟

۹) اعتماد به نفس داشته باشید.

در بسیاری از موارد کسی که تحقیقی را ارائه می دهد، بیشترین آگاهی را در مورد موضوع دارد. بنابراین راحت باشید و با اعتماد به نفس در مورد موضوع صحبت کنید. استادان و به ویژه کمیته پایان نامه (که احتمالا مقدار مناسب و معقولی در مورد موضوع شما می دانند) می توانند بوی ترس را احساس کنند شاید کوسه و حس بوی خون در آب مثال خوبی باشد! اجازه ندهید که آنها بدانند شما استرس دارید یا درباره قسمتی مطمئن نیستید. نگران نباشید، و اعتماد به نفستان را حفظ کنید..

۱۰) من نمی دانم.

شما از موضوع تحقیق، تکنیک ها، آزمایش ها و داده هاتان اطلاع کامل دارید. اما ممکن است سوالاتی پرسیده شود که جواب آن را نمی دانید یا درمورد جواب آن مطمئن نیستید. بهترین توصیه اینجانب این است که هیچ گاه از جمله “من نمی دانم” نترسید.

حدس زدن و یا حتی بدتر از آن، دروغ گفتن می تواند اوضاع را بسیار بدتر کند. شما هرگز همه چیز را نمی دانید، بنابراین از گفتن این جمله ابایی نداشته باشید. چرا که گفتن حدسی جواب در خیلی از موارد غیرممکن است.

برای مطالعه بیشتر مقاله ” دستورالعمل نوشتن مرور ادبیات ” را مطالعه بفرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *