تصویر-شاخص-سرقت-ادبی

سرقت ادبی (plagiarism) چیست | راهنمای جامع رفع سرقت علمی

 

سرقت ادبی چیست؟

سرقت ادبی (plagiarism) چیست و چگونه از آن جلوگیری کنیم؟ در این مقاله در مورد این دو موضوع بحث خواهیم کرد. سرقت علمی در دانشگاه یک معضل بزرگ است زیرا تمام هدف تحصیلات دانشگاهی این است که مطالبی را یاد بگیرید و در کنار آن، افکار و ایده‌های خود را در مورد مطالب داشته باشید. مطمئناً، کاری که دیگران قبلاً انجام داده‌اند به ایده شما کمک می‌کند. اما این نکته را مد نظر داشته باشید که همواره بایستی ایده‌های دیگران را از ایده‌های خود متمایز کنید.

فاصله

 

سرقت ادبی (plagiarism) چیست؟

سرقت علمی نوعی عدم صداقت آکادمیک یا تقلب است. این کار می‌تواند از طریق برداشتن ایده‌های شخص دیگری و سرقت آنها به عنوان ایده خود، صورت گیرد. برخی از انواع سرقت ادبی عمدی و برخی دیگر غیر عمدی هستند؛ اما هر دو را بسیار جدی بگیرید. عواقب آن ممکن است سبب عدم موفقیت در دوره تحصیلی یا حتی در مواردی شدیدتر می‌تواند سبب تعلیق علمی شود.

بیایید به برخی از انواع سرقت علمی و نحوه جلوگیری از آنها نگاهی بیندازیم.

انواع سرقت علمی

۱- سرقت ادبی از خود

سرقت ادبی می‌تواند به شکل ارسال یک مقاله به چندین مجله باشد. که از نظر آکادمیک، عملی غیر صادقانه است. با ارسال یک مقاله برای یک مجله، شما می‌گویید که این کار را برای آن مجله انجام داده اید. اگر یک مقاله در دو یا چند مجله به چاپ برسد. مصداق سرقت ادبی یا سرقت علمی بوده و مقاله ارسالی از هر دو مجله پاک می‌شوند و فرد خاطی در بلک لیست مجله قرار می‌گیرد.

گاهی اوقات هم فرد، قسمتی از متن مقاله خود را در مقاله دیگرش استفاده می‌کند؛ بدون این که متوجه شود که این کار او مصداق سرقت ادبی است به این عمل دست می‌زند.

۲-سرقت مقاله سایر افراد

این مورد شامل ارسال کارهای دیگران به عنوان کار خود فرد است. بارزترین مثال، ارسال یک مقاله با نامی دیگر است. حتی این کار نیز می‌تواند شامل تحویل کار یک دوست، با رضایت یا بدون رضایت او باشد. این جدی ترین نوع عدم صداقت دانشگاهی است.

یک نوع معمول دیگر سرقت ادبی شامل برش قسمت‌هایی از مقاله دیگران و چسباندن آن به متن مقاله است. وقتی این کار را انجام می‌دهید، ادعا می‌کنید که جملات متعلق به شما هستند در حالی که این طور نیست. در این نوع، دقیقا جملات یک نوشته کپی شده و بدون هیچ تغییری، آن را در نوشته خود استفاده می‌کنند. حتی از علامت نقل قول و رفرنس‌دهی هم استفاده نمی‌شود. برای جلوگیری از این موضوع، باید نقل قول کنید.

گرفتن ایده‌های دیگران بدون رفرنس دادن نیز سرقت ادبی محسوب می‌شود. به عنوان مثال، اگر ایده‌ای را از یک مقاله بگیرید و بدون استناد، آن را در مقاله خود استفاده کنید، سرقت علمی محسوب می‌شود. بازنویسی باعث نمی شود که این کار از آن شما باشد. شما هنوز هم از ایده‌های آنها استفاده می‌کنید، حتی اگر آن را به زبان خودتان بیان کنید. بنابراین ایده را به زبان خودتان بیان کرده و منبع آن را ذکر کنید.

نوع دیگری هم از سرقت مقاله وجود دارد. افرادی هستند که مقاله را ترجمه کرده و آن را با زبان نوشتاری دیگری منتشر می‌کنند.مقالاتی که به این شکل باشند تحت عنوان سرقت مقاله شناخته شده و تحت پیگرد قانونی قرار می‌گیرند. در این گونه موارد ممکن است به صاحب اصلی مقاله هم ایمیل زده شود تا این شخص پیگیری‌های مربوطه را انجام دهد.

 

۳- استفاده از نوشته‌های دیگران در قسمت مقدمه و مروری بر ادبیات

در این حالت نویسنده قسمتی از مقاله یا نوشته دیگران را در نوشته خود می‌آورد. بیشترین قسمت تشابه مربوط به مقدمه مقاله است. در مقدمه کارهای انجام شده توسط سایر پژوهشگران آورده می‌شوند و بسیاری از افراد بدون این که از سرقت ادبی خبر داشته باشند؛ این نوشته‌ها را در متن خود کپی می‌کنند.

۴- سرقت ادبی از ایده، نتایج، تصاویر و جداول سایر مقالات

اگر از ایده، تصاویر، جدول و نتایج سایرین در مقاله خود استفاده کنید حتماً به آن رفرنس دهید وگرنه سرقت ادبی به حساب می‌آید.

اگر می‌خواهید تصاویرموجود در مقالات خودتان را جستجو کنید که توسط فرد دیگری استفاده نشده باشند یکی از ساده ترین راه‌ها استفاده از جستجوی گوگل یا سایت bing است. در سایت گوگل بر روی گزینه images در سمت راست بالای صفحه کلیک کنید. تصویر خود را در سایت گوگل بارگذاری کنید. سایت گوگل تصاویر مشابه را جستجو می‌کند و درصورتی که عکس و تصویری از مقاله شما به سرقت رفته باشد آن را نمایش می‌دهد.

۵- ارائه نامناسب استنادات و رفرنس ها

آخرین نوع سرقت ادبی که بررسی خواهیم کرد ارائه استنادات بد است. این مورد می‌تواند به معنای نقل قولهای جعلی باشد که وجود ندارند یا شامل استنادهایی باشند که با منابع مورد استفاده شما مطابقت نداشته باشند. بنابراین هنگام شروع به نوشتن، منابع را به درستی یاداشت کنید.از برنامه‌های کامپیوتری برای پیگیری منابع استفاده کنید. هنگام برش و چسباندن یا یادداشت برداری، منبع و تمام اطلاعاتی را که برای استناد به آن نیاز دارید، یادداشت کنید.

راه کارهای رفع سرقت ادبی

پارافریز (paraphrase) چیست؟

بهترین راهکار برای کاهش میزان تشابه، پارافریز (paraphrase) است. در پارافریز، متن به شکلی دیگر نوشته می‌شود به نحوی که مفهوم آن تغییر نکند. در پارافریز کردن نکات زیر را مد نظر داشته باشید:

اگر در قسمت مروری بر ادبیات، تنها از یک یا دو مقاله استفاده شده باشد پارافریز کردن آن بسیار دشوار است چرا که سایت منابع آن را شناسایی می‌کند و جایگزین کردن عبارات و تغییر دادن لحن نوشتاری آن دشوار خواهد بود. بنابراین سعی کنید در مقدمه از مقالات بیشتری استفاده کنید و تا حد ممکن تعداد مقالات را افزایش دهید تا میزان مشابهت کاهش یابد.

تنها به استفاده از عبارات مشابه اکتفا نکنید و ساختار جمله را نیز عوض کنید. فقط تغییر چند کلمه، کافی نیست. اطمینان حاصل کنید که ایده را به زبان خودتان خلاصه و نقل کرده‌اید. اگر شک دارید، از نقل قول استفاده کنید. در مورد ایده‌ها خیلی دقت کنید؛ علاوه بر این که ایده‌ای را به زبان خودتان نوشته باشید، حتماً باید رفرنس داده شود.

 

به عنوان یک پیشنهاد می‌توانید جملات بلند را به چند جمله کوتاه و جملات کوتاه را بلند کنید.

از نقل قول زیادی در متن بپرهیزید. این کار از زیبایی مقاله شما می‌کاهد. وقتی که کل مقاله را رشته‌ای از نقل قول‌ها تشکیل داده باشند، نشان دهنده این است که تقریباً هیچ یک از ایده‌های اصلی شما در آن موجود نیست. تنها ایده‌های دیگران در کنار هم قرار گرفته‌اند و هیچ فرمی از ایده‌های شما در آن قرار ندارد. برای جلوگیری از آن، ایده‌ها را تنها به همان صورت کنار هم قرار ندهید، آنها را تلفیق کنید تا با افکار خودتان همراه شوند. تمام منابع را بخوانید و موضوعات مشترکشان را بیان کنید.

 

برای کنار هم قرار دادن نقل قول‌ها، ابتدا نکته‌ای را بیان کنید، سپس نقل قول یا پارافراز را در وسط قرار دهید، سپس توضیح دهید که چگونه به نظر شما کمک می‌کنند.

 

چه جوری میزان مشابهت مقاله را پیدا کنیم؟

سایت‌های بسیاری برای تعیین میزان مشابهت مقاله وجود دارند. سایت ithenticate از بهترین سایت‌ها برای تعیین میزان مشابهت متن است. مجموعه ترجمه تخصصی ایرانیان به صورت کاملاً رایگان گزارش میزان مشابهت مقاله را برای شما ارسال می‌کند. در این موسسه ثبت  کنید و از خدمات ترجمه کاملاً تخصصی استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *