دستورالعمل نوشتن مرور ادبیات

مرور ادبیات چیست؟

مرور ادبیات به این معنا نیست که شما هر مقاله ای را که مرور کردید خلاصه کنید. در واقع مرور ادبیات تمرکز بر یک موضوع خاص است که شامل تجزیه و تحلیل رابطه بین آثار مختلف و مرتبط کردن این تحقیق با کار شما است. این کار می تواند به عنوان یک مقاله مستقل یا برای یک مطالعه تحقیقاتی (مانند پایان نامه) نوشته شود.


راهنمای گام به گام نوشتن مرور ادبیات

مرحله ۱: انتخاب موضوع

اگر موضوعتان مرور ادبیات یا نوشتن یک مقاله علمی است یک مرور ادبیات بنویسید. در ادامه روش بررسی مرور ادبیات آورده شده، که به طور قابل توجهی به شما در نوشتن مروز ادبیات کمک خواهد کرد. لطفاً با ما همراه باشید.

مرحله ۲: چگونگی شناسایی ادبیات مورد نظر

الف) با پایگاههای داده آنلاین آشنا شوید، پایگاههای مرتبط با زمینه رشته تحصیلیتان را شناسایی کنید.

ب) برای جستجوی منابع ادبی  از Google Scholar و Furl (جستجو همه منابع، از جمله حساب های Furl دیگر اعضای Furl) استفاده کنید.

برخی از نکات برای شناسایی ادبیات مناسب و محدود کردن جستجو عبارتند از:

– در هنگام سرچ می توانید برای شروع از کلید واژه هایی استفاده کنید که توصیف کلی از موضوع مورد نظرتان را شامل می شود. اگر قبلاً مقاله ای در این زمینه انجام داده اید می توانید از کلیدواژه های آن برای سرچ کردن استفاده کنید. برای به دست آوردن نتایج خوب باید سرچ با کلید واژه های مختلفی انجام دهید که این کلیدواژه می تواند شامل عنوان موضوع و یا یک عنوان مناسب برای متن و یا چکیده باشد.

– در صورت لزوم عنوان موضوعتان را تغییر دهید: در حین جستجو به سرعت خواهید فهمید که موضوع مورد نظرتان خیلی وسیع و یا خیلی متمرکز است. سعی کنید عنوان موضوعتان را به یک عنوان مشخص از یک حوزه محدود کنید.

– مطمئن شوید که مطالعات برجسته ، مطالعات کلاسیک و یا مطالعات نظریه پردازان را شناسایی کرده اید چرا که اینها چارچوب زمینه مطالعاتی شما هستند.

ج)  همواره مراجع را در کتابخانه مراجع ذخیره کنید. این کار شما را از سردرگمی نجات خواهد داد.

مرحله ۳: ادبیات را تجزیه و تحلیل کنید.

بعد از این که مقالات مورد نیاز برای مرور ادبیات را پیدا کردید، قبل از این که شروع به نوشتن کنید ایتدا آنها را تجزیه و تحلیل و سازماندهی کنید.

الف) مرور مقالات: از مقالات ایده بگیرید برای این کار تمرکز خود را بر روی خلاصه، مقدمه و چند پاراگراف اول، نتیجه هر مقاله بگذارید.

ب) مقاله‌ها را دسته بندی کنید: اگر این اطلاعات را در کتابخانه مراجع تان ذخیره کنید خیلی بهتر خواهد بود.

ج) یادداشت برداری کنید:

– در بهترین حالت، این یادداشتها را در کتابخانه مراجع انجام دهید در غیر این صورت می توانید از مایکروسافت ورد و یا اکسل هم استفاده کنید.

– تعریف اصطلاحات کلیدی: به تفاوت در نحوه تعریف عبارات کلیدی توجه کنید.

– به آماری که مرور ادبیات استفاده می کنید توجه داشته باشید.

– نقل قول های مفید را که می خواهید در بررسی تان  بگنجانید انتخاب کنید. نکته مهم: اگر کلمات را دقیقاً  را از یک مقاله کپی کردید، شماره صفحه را  ذکر کنید چون در نقل قول مستقیم باید با شماره صفحه همراه باشد. در صورت نوشتن نظر خود، باید از نقل قول استفاده کنید.

– تاکید بر نقاط قوت و ضعف: از آنجایی که پژوهش های مختلف بر جنبه های مختلف موضوع مورد مطالعه تمرکز می کنند، بنابراین هر مقاله دارای یک سری نقاط قوت و نقاط ضعف است. نقش شما به عنوان یک بررسی کننده این است که درک کنید که مقاله چه چیزی را ارزیابی می کند.

– شناسایی شیوه و یا الگوهای اصلی: همانطور که مقالات را در مورد موضوع مورد نظرتان می خوانید، به روش ها و الگوها توجه داشته باشید. این مرحله نیاز به تفسیر آنچه را که می خوانید، دارد، زیرا این الگوها و روند ها در ادبیات ظاهر نمی شوند، بلکه این تصویر در طول زمان و با خواندن مقالات مختلف به دست می آید.

– شکاف های موجود در ادبیات را شناسایی کرده و دلایل وجود آن را بررسی نمایید. ممکن است این کار را بر اساس درک هایی که از خواندن ادبیات در این حوزه کسب کرده اید انجام دهید. این شکاف ها خیلی مهم هستند، همواره نظرتان را درمورد آن ها بنویسید.

– روابط بین مطالعات را شناسایی کنید: توجه داشته باشید روابط میان مطالعات، مانند مطالعات برجسته و مطالعات بعدی که از آن به دست آمده اند را برسی کنیدگرچه ممکن است در دسته بندی های مختلفی قرار گیرند. همواره برداشت خود را از بررسی های انجام شده بنویسید، و این گونه روابط و مقوله های مختلف را مورد توجه قرار دهید و در مطالعات مربوطه از آن ها به عنوان یک چارچوب استفاده کنید.

– مرور ادبیات را بر روی موضوع تان متمرکز کنید: مطمئن شوید که مقالاتی را که مطالعه می کنید با موضوع مورد نظرتان مرتبط هستند و به طور مستقیم به موضوع شما ارتباط دارند. جنبه های خاص مقاله را که به موضوع شما مربوط هستند یادداشت می کنید،

– منابع را بر اساس تعداد ارجاعات و همگرایی به موضوع مورد نظر بررسی کنید: در اکثر مواقع می توانید مقالات زیادی را در مورد موضوع مورد نظرتان پیدا کنید، اما باید تصمیم بگیرید که در چه مرحله ای جمع آوری منابع جدید را به پایان برسانید و بر روی نوشتن متمرکز شوید. با این حال، قبل از شروع به نوشتن، باید لیست مراجع تان را ارزیابی کنید تا اطمینان حاصل کنید که آخرین مطالب و آخرین کار را دیده اید. به طور معمول می توان به بررسی های مقاله های پنج سال گذشته پرداخت، اما اگر شکل دادن به حوزه پژوهشی مهم باشد، باید به مطالعات برجسته تر قبل از این زمان هم اشاره کنید. اگر مطالعات برجسته قبل از پنج سال گذشته را در مرور ادبیات نیاورده اید، باید برای این کارتان دلیل قانع کننده ای داشته باشید.

مرحله ۴: خلاصه برداری ادبیات در قالب یک جدول یا نقشه راه

– این گونه خلاصه برداری می تواند به عنوان یک نقشه راه در مرور، سازماندهی ، خلاصه کردن یافته ها، و پیشنهادات کمک کند و در بررسی ادبیات مفید واقع شود.

– برای این کار می توانید از جدول در مایکروسافت ورد یا اکسل استفاده کنید در این روش قادر هستید با توجه به عوامل مختلف یافته های خود را مرتب کنید. (به عنوان مثال مرتب کردن بر اساس تاریخ و یا مرتب سازی بر اساس روش).

– نمونه هایی از روش های مرتب سازی جداول :

–تعاریف کلمات و مفاهیم کلیدی.

–روش های پژوهش

–خلاصه ای از نتایج تحقیق.

مرحله ۵: قبل از نوشتن بررسی‌هایی که انجام داده‌اید، ادبیات را با هم ترکیب کنید.

با استفاده از یادداشتها و خلاصه برداری هایی که انجام داده‌اید، یک طرح کلی از بررسی نهایی خود ترسیم کنید. در ادامه تعدادی از این روش ها مطرح شده است:

– قبل از شروع به نوشتن، هدفتان را مشخص کنید. هدف اولیه ای که باید به آن بپردازید این است که یک نمای کلی از موضوع مورد پژوهش تان ارائه دهید، بر روی مفاهیم در حوزه انتخابی تان تمرکز کنید. شما هنوز در ابتدای راه هستید و راه زیادی تا توسعه مهارتها در بازبینی و نوشتن دارید، برای این کار می توانید از یک متخصص مشاوره بگیرید.

– چگونه می خواهید یادداشت هایتان را ترکیب کنید: به این موضوع فکر کنید که چگونه می توانید یافته های خود را به یک تحلیل منحصر به فرد تبدیل کنید. مهم: مرور ادبیات حاشیه نویسی نیست. برای روشن شدن مطلب می توان مرور ادبیات را این گونه به تصویرر کشید که شما با استفاده از درختانی که در ادبیات سایر مقالات خوانده اید می خواهید یک جنگل نو بسازید.

– یک چارچوب برای موضوعتان ایجاد کنید که استدلال شما را نشان می دهد: در این روش ابتدا استدلالتان را برای خواننده توضیح دهید، در ادامه توضیحات و حتی توجیحات آورده شود.

– یادداشت هایتان را مطابق با استدلالهایی که می آورید تنظیم کنید.

– در هر بخش، تفاوت بین مطالعات را ذکر کنید.

– در هر عنوان، به شکاف ها و یا زمینه های مورد نیاز برای تحقیق بیشتر اشاره کنید.

– نظریه های مرتبط را توصیف کنید.

– برای بحث در مورد چگونگی مطالعات مربوطه برنامه ریزی کنید.

– برنامه را به طور خلاصه در پایان بررسی کنید.

– برای ارائه نتایج و مفاهیم برنامه ریزی کنید.

– پیشنهادات خاص جهت تحقیق در آینده آورده شود.

– جزئیات خود را با تجزیه و تحلیل همواره مد نظر داشته باشید.

گام ۶: نوشتن مروری بر ادبیات

– مشکلات بزرگ را شناسایی کنید اما از اظهارات خیلی بزرگ اجتناب کنید.

– در اوایل، نشان دهید که چرا موضوع مورد بررسی مهم است.

– بین یافته های تحقیقتان و سایر منابع اطلاعاتی که به دست می آورید تمایز قائل شوید.

– نشان دهید که چرا مطالعاتتان مهم است.

– اگر در مورد زمانبندی یک موضوع اظهار نظر می کنید، زمان آن را مشخص کنید.

– اگر به یک مطالعه کلاسیک یا برجسته صحبت می کنید به آن رفرنس دهید.

– اگر یک مطالعه را دوباره تکرار می کنید،  آن را ذکر کنید و نتایج تکرار را نشان دهید.

– در مورد مرور ادبیات دیگران در مورد موضوعتان بحث کنید.

– در مورد مسائلی که در مورد جزییات آن بحث نمی کنید خواننده را مرجع آن ارجاع دهید.

– برای نوشته هایی مانند “هیچ مطالعه ای یافت نشد.” باید دلایل قانع کننده داشته باشید.

– از لیست های طولانی منابعی که با هم ناسازگار هستند اجتناب کنید.

– اگر نتایج مطالعات قبلی متناقض یا به طور گسترده ای متفاوت باشند، حتماً به آن ها ارجاع دهید.

– تمام مراجع مربوطه را در بخش پایانی پایان نامه یا مقاله قرار دهید.

گام ۷: نوشتن یک مقاله منسجم

– اگر مرور ادبیات شما طولانی است، یک مرور کلی را در آغاز مرور ادبیات  قرار دهید

– در ابتدای مرور ادبیات صریحاً بیان کنید که چه چیزی را پوشش داده می شود.

– در ابتدای مرور ادبیات منظور خود را از آوردن مطالب مشخص کنید.

– هدف مقاله روشن باشد به طوری که جزئیات کلیدی ادبیات را شامل شود و دیدگاه شما را به نمایش بگذارد (ادبیات مجموعه ای از مقالات حاشیه ای نیست).

– در بررسی های طولانی از زیر شاخه ها استفاده کنید.

– اگر موضوع شما در یک موضوع بین رشته ای است، بررسی مطالعات هر رشته را به صورت جداگانه انجام دهید.

– برای پایان بررسی یک نتیجه گیری بنویسید: برای پایان دادن به مرور ادبیات، به دلایلی فکر کنید که شروع به نوشتن مرور ادبیات کرده اید. اگر مقاله شما تنها در مورد مرور ادبیات است در قسمت نتیجه گیری بایستی ادعاها و یا قسمت های مختلفی که در مقدمه ادعا شده‌اند مورد بررسی قرار گیرند. و برای سایر مقاله‌ها و پایان نامه‌ها ، نتیجه گیری مرور ادبیت همراه با سوالاتی خواهد بود.

گام۸: ترجمه مقاله

گاهی اوقات یک کار ارزشمند انجام می شود ولی به خاطر اینکه به زیبایی نوشته نشده است قابلیت چاپ در یک مجله معتبر را پیدا نمی کند. شاید این قسمت، یکی از مهمترین قسمت های نوشتن مقاله می باشد که باید مورد توجه خاص قرار بگیرید. ترجمه تخصصی ایرانیان دارای مترجمان کارآزموده در زمینه ترجمه می باشد. برای هر گونه مشاوره در زمینه ترجمه متن ، ترجمه مقاله ، ترجمه انگلیسی به فارسی ، ترجمه فارسی به انگلیسی با سایت ترجمه تخصصی ایرانیان تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *