نیم فاصله در ویندوز

اصلاح موارد نگارشی در کمتر از چند دقیقه

نیم‌فاصله در ویندوز

نیم‌فاصله در ویندوز در برنامه های مختلفی نیاز به رعایت کردن دارد. چرا که برنامه های زیادی در ویندوز هستند که برای ویرایش متن از آن‌ها استفاده می‌کنیم. به عنوان مثال می‌توانیم به نیم فاصله در ورد، نیم فاصله در پاورپوینت، نیم فاصله در فتوشاپ و … اشاره کنیم. در ادامه در مورد نیم فاصه در برنامه های مختلف اشاره می‌شود و در انتها یک روش بسیار ساده برای رعایت نیم فاصله در کل متن بیان خواهد شد.

نیم‌فاصله چیست

از مهم ترین قواعد نگارشی در متن که در پایان نامه و حتی رساله دکتری به آن خیلی توجه می‌شود رعایت نیم فاصله است. مثلا عبارت “می آید” یک کلمه است درصورتی که فایل ورد آن را به عنوان دو کلمه می‌شناسد چون که بین دو جزء اون یعنی “می” و “آید” یک فاصله قرار گرفته که از لحاظ قواعد نگارشی اشتباه است. امکان ایجاد حالتی هست که دو قسمت به هم چسبیده نباشند و یا فاصله‌ای بین این دو نباشد. به این عمل نیم فاصله گفته می‌شود. به عنوان مثال می‌و آید در کلمه می‌آید نه به هم چسبیده است و نه فاصله‌ای بین دو قسمت وجود دارد.

نیم فاصله در پاورپوینت

برای رعایت نیم فاصله در پاورپوینت از Ctrl+Shift+2 استفاده می‌کنیم. به عنوان مثال برای کلمه می‌آید زمانی که حروف می‌ را تایپ کردیم Ctrl+Shift+2 را می‌فشاریم سپس آید را می‌نویسیم.

powerpoint logo

نیم فاصله در فتوشاپ

برای نیم فاصله در فتوشاپ هم مانند نیم فاصله در پاورپوینت از همان روش استفاده می‌کنیم برای نیم فاصله در فتوشاپ ازCtrl+Shift+2 استفاده می‌کنیم. برای نوشتن متن بر روی عکس و ایجاد دل نوشته می‌توانیاز فایل ورد هم استفاده کنیم. به عنوان یک پیشنهاد لطفا از مقاله نرم افزار نوشتن متن روی عکس دیدن فرمایید.

photoshop-logo

نیم فاصله در ورد

برای تایپ نیم فاصله در فایل ورد می‌توانیم از میانر ” ctrl+- ” استفاده کنیم.اما گاهی اوقات پیش می‌آید که مواردی را جا می‌اندازیم و یا آن را در کل متن رعایت نمی کنیم. در ادامه ترفندی گفته می‌شه که می‌تونیم به راحتی و در کمتر از چند دقیقه نیم فاصله را در کل فایل مون رعایت کنیم.

ms word logo

اصلاح موارد نگارشی در کمتر از چند دقیقه

می خواهیم روشی را معرفی کنیم که با استفاده از آن می‌توانیم در کمتر از چند دقیقه نیم فاصله را در کل متن رعایت کنیم.

اولین نکته‌ای که باید به اون توجه کنیم این است که چه کلماتی در متن ما به نیم فاصله نیاز دارند. عموماً کلماتی به شکل می‌ آید ، کلاس ها ، کلاس های ، کلاس هایی ، مدسه ی ، مدرسه ‌ای ، رفته اند به نیم فاصله نیاز دارند. مهم ترین وجه مشترک این عبارات چه چیزی هست و چه طوری می‌تونیم این کلمات مانند ها، های، هایی، می، ی، اند، ای را در متن با یک جستجوی ساده در متن پیدا کنیم و با معادل صحیح اون جایگزین کنیم.

مهم ترین ویژگی که این کلمات دارند این هست که در بیشتر موارد یک فاصله (space) قبل و بعد آنها وجود داره یعنی زمانی که شما در فایل وردتون “spaceهاspace” را جستجو کنید، ها رو انتخاب می‌کند که نیاز به ویرایش و استفاده از نیم فاصله برای آن دارد.

حالا به این شکل این کلمات رو پیدا کردیم. چه طوری نیم فاصله رو اجرا کنیم؟

این کار هم به راحتی انجام می‌شه. برای نیم فاصله در فایل ورد از ^o استفاده می‌شود.

الان که روال کار را یاد گرفتیم کلمه کلاس ها رو با هم ویرایش می‌کنیم.

کلید میانبر ctrl+F را می‌فشریم. در قسمت find what عبارت spaceهاspace و در قسمت replace with عبارت ^oهاspace را وارد می‌کنیم. با زدن دکمه Replace نیم فاصله جایگزین می‌شود. به همین راحتی و در عرض چند دقیقه می‌تونیم تمامی نیم فاصله‌ها رو ویرایش کنیم.

از روش فوق می‌توانیم برای سایر ایرادات نگارشی متن استفاده کنیم. از مهم‌ترین ایرادهایی که در متن‌ها وجود دراند می‌تونیم به ایرادات زیر هم اشاره کنیم:

وجود دو فاصله یا بیشتر در متن
وجود دو اینتر یا بیشتر، ^p معادل اینتر در فایل ورد است.
قبل از کاما نباید فاصله باشه ولی بعدش هست
قبل از پرانتز نباید فاصله باشه ولی بعدش هست

مطالب بیشتری در این زمینه در مقاله آموزش تایپ نیم‌فاصله در word آورده شده است.

موسسه ترجمه تخصصی ایرانیان از کادر بسیار حرفه‌ای و مترجمان متخصصی در ترجمه متون، مقالات و کتب استفاده می‌کند. مترجمان این موسسه موارد نگارشی را به درستی استفاده می‌کنند. ثبت سفارش ترجمه در موسسه ترجمه تخصصی ایرانیان به راحتی و در کمتر از ۱۰ دقیقه انجام می‌شود. ترجمه تخصصی ایرانیان با استفاده از مترجمان بسیار متخصص و حرفه‌ای که به موارد نگارشی تسلط دارند ترجمه تخصصی ارائه می‌دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *