رزومه چیست و ترجمه رزومه کاری چگونه است؟

رزومه چیست و رزومه نوشتن چگونه است؟

اگر برای اولین بار با نام رزومه برخورد داشته باشید مطمینا این سوال برای شما به وجود آمده که رزومه چیست؟ رزومه یک سند متنی است که فرد برای معرفی خود استفاده می نماید. رزومه انواع مختلفی دارد ولی دو دسته عمده آن عبارت اند از رزومه کاری و رزومه تحصیلی. یکی از خدماتی که در ترجمه تخصصی ایرانیان انجام می گیرد، ترجمه رزومه است. با توجه به تجربه ای که در این زمینه کسب شده است، در این قسمت به صورت مختصر به بیان رزومه تحصیلی پرداخته و پس از آن نکاتی در مورد رزومه کاری بیان می شود. 

رزومه آموزشی

رزومه تحصیلی بیشتر برای اهداف آکادمیک در خواست می شود. مثلا اگر شما قصد ادامه تحصیل در مقطع بالاتر را داشته باشید، در اولین اقدام از شما خواسته می شود تا رزومه خود را ارسال نمایید. در واقع از شما خواسته می شود با ارسال رزومه تمامی فعالیت های آموزشی و پژوهشی خود را در قالب ۲ یا حداکثر ۳ صفحه ارسال نمایید تا آشنایی کلی با شما پدید آید. تقریبا تمامی رزومه های تحصیلی فرمت یکسانی دارند و شامل مجموعه موارد زیر هستند:

  1. سوابق تحصیلی شامل دانشگاه محل تحصیل، رشته، گرایش و معدل و سال شروع و اتمام
  2. مجموعه سوابق پژوهشی شامل کتب یا مقالات منتشر شده، عنوان پایان نامه یا رساله های انجام شده، طرح های پژوهشی که در آن ها از شما به عنوان همکار یاد شده است
  3. مدارک معتبر اخذ شده مثل مدارک مرتبط با زبان انگلیسی شامل تافل، آیلتس و جی آر ای.

به طور کلی موارد مطرح شده در تمام رزومه های تحصیلی قسمت مشترکی است که بایستی رعایت شود و تقریبا برای نگارش یک رزومه تحصیلی موارد خاصی دیگری مطرح نیست؛ اما رزومه کاری دارای نکات بیشتری است و در ادامه به صورت جداگانه به آن پرداخته شده است.

آخرین نکته ای که در مورد رزومه های آموزشی مطرح است و اینجا بایستی به آن دقت نمود، زبان رزومه است. در مورد رزومه های تحصیلی، حتی اگر دانشگاه مقصد داخلی باشد، اکیدا توصیه می شود که رزومه به زبان انگلیسی و با نهایت دقت و رعایت اصول نگارش شود. چون تقریبا تسلط به زبان انگلیسی یکی از معیار های مهم برای پذیرش دانشجو در مقاطع بالاتر است و تمام افرادی که به بررسی رزومه می پردازند مسلط به زبان انگلیسی هستند و شما با ارائه رزومه با نگارش قوی عملا نشان می دهید که تسلط کافی بر زبان انگلیسی دارید. حتی اگر هدف یک دانشگاه داخلی است و توانایی نگارش رزومه به زبان انگلیسی را ندارید توصیه می شود رزومه خود را به زبان فارسی نوشته و سپس اقدام به ترجمه رزومه خود نمایید و آن را به زبان انگلیسی ارسال کنید. توجه داشته باشید رزومه شما دارای اصطلاحات تخصصی بسیار بوده و لذا منطقی است که ترجمه رزومه توسط یک فرد هم رشته با شما انجام گیرد. از سوی دیگر در نظر داشته باشید که می توان به جرات بیان نمود در صورت وجود اشکال در ترجمه انجام شده، شما عملا شانس پذیرش را از خود سلب نموده اید!

رزومه کاری

در حالت معمول، رزومه کاری در واقع متنی است که به نحو دقیق برای تصدی یک شغل نگارش شده و به مجموعه کارفرما تحویل داده می شود. به عنوان مثال اگر شما تا کنون آگهی های استخدام و کاریابی را مشاهده کرده باشید، می بینید که در آگهی ایمیل یا مشخصات تماسی دیگری ارائه شده و از کارجو خواسته می شود تا رزومه خود را ارسال نماید تا پس از بررسی افراد واجد شرایط به محاسبه دعوت شوند. اما واقعا چه افرادی به مصاحبه شغلی دعوت می شوند؟ افرادی که شرایط آنها تناسب بیشتری با شغل مورد نظر داشته باشد و یا افرادی که رزومه برتری می نویسند؟ هیچ کدام! افرادی که بهتر می توانند توانی خود را در زمینه مورد انتظار شرکت معرفی نمایند.

یک رزومه کاری شامل موارد زیر است

  • مشخصات تماسی شامل نام، نام خانوادگی، شماره تماس و ایمیل
  • مشخصات تحصیلی شامل رشته و مقطع تحصیلی، دانشگاه محل تحصیل، مدت زمان و تاریخ تحصیل و به صورت اختیاری می توان معدل نیز به آن ها اضافه کرد.
  • سوابق شغلی شمال تمام فعالیت های که در گذشته به عنوان یک شغل توسط شما انجام شده و بیشترین ارتباط را با چهره کنونی دارند.
  • فعالیت ها و سایر مواردی که به عنوان شغل انجام نشده در صورت غیر حضوری و یا پاره وقت �‌ها را انجام دادید مثلا اگر به صورت غیر حضوری در زمینه ترجمه متون تخصصی فعالیت داشتید می توانید در این قسمت آنها را بیان نمایید.
  • مهارت ها و ویژگی هایی که شما در راستای آن شغل دارید

با این شرایط شاید به نظر برسد که دیگر همه چیز تمام شده و کافی است همین موارد به صورت مکتوب در آیند! بله ولی نحوه نوشتن بسیار مهم و تاثیر گذار است/ در ادامه سعی داریم به مواردی بپردازیم که موجب می شود یک رزومه استاندارد شکل گرفته و توجه کارفرما را جلب نماید و شانس پذیرش شما را بیشتر نماید .

هدفتان از ارسال رزومه مشخص باشد

شاید فکر کنید هدف از ارسال هر رزومه ای کاملا مشخص بوده و هدف کسب یک شغل است؛ اما واقعیت این است که هدف باید کاملا روشن و صریح باشد. مثلا اگر شما امروز برای سه شغل مختلف اعلام همکاری نموده ولی برای هر سه کارفرما رزومه کاملا یکسان ارسال کرده اید، عملا این اصل را نادیده گرفته اید. شما باید برای هر شغل و هر کارفرما با توجه به نیازی که ان مجموعه دارد و توانایی هایی که متناسب با آن است رزومه تهییه و ارسال کنید. ببینید نیاز کارفرما چیست و شما در آن زمینه چه مهارت هایی دارید و چگونه می توانید به آن مجموعه کمک نمایید.

همه چیز را به صورت دقیق بیان کنید

دومین اصل مهم در تهیه رزومه کاری بیان دقیق تمامی مهارت ها و فعالیت های شما است. به عنوان مثال شما دارای مهارت خاصی هستید که داشتن آن منوط به مهارت دیگری است، حتما آن را ذکر نمایید. مثلا بسیاری از برنامه نویسان کامپیوتری از یک پلتفرم خاص در برنامه نویسی استفاده می کنند که شرط آن تسلط بر زبان برنامه نویسی مشخص است. زمانی که این افراد می خواهند، مهارت های خود را بیان کنند صرفا به بیان پلتفرم اکتفا می کنند زیرا هر فرد متخصصی در این زمینه می داند تسلط کامل بر زبان برنامه نویسی شرط اولیه برای کار با یک پلتفرم خاص است. اما آیا نماینده کارفرما که رزومه شما را مطالعه می نماید این موارد را می داند؟ در تخصصی ترین مجموعه های کاری هم الزاما بررسی رزومه و حتی مصاحبه توسط افراد تخصصی انجام نمی گیرد.

دقیق نوشتن مهارت ها، توانایی ها و ویژگی ها یکی از مواردی است که همواره در نگارش رزومه کاری توصیه می شود؛ اما نباید با کلیشه نویسی جابجا شود. یکی از بدترین موارد در نگارش رزومه، ذکر موارد ساده و پیش پا افتاده است. مثلا اگر به مجموعه آفیس تسلط دارید، لازم نسیت برای هر برنامه آن یک مهارت ذکر کنید و این حس را به خواننده القا کنید که در حال پرکردن رزومه و مهارت سازی هستید! بدون شک شما به اندازه ای مهارت و توانایی دارید که نیازی به پایین آوردن کیفیت رزومه نباشد فقط باید خود را به صورت اصولی خود را معرفی کنید.

دقیق بیان کنید اما به دور از بزرگ نمایی

در مورد قبلی بیان دقیق یکی از نکات مهم در رزومه نویسی بود. بیان دقیق مهارت ها، دستاورد ها و توانایی های شما باید به شکل کاملا صادقانه و به دور از اغراق انجام گیرد؛ در مهارت های خود مواردی را عنوان نمایید که آشنایی کامل با آن را دارید و بیان خلاف واقع موردی است که هم از نظر اخلاقی و هم از نظر حرفه ای نمی تواند مطلوب باشد. اگر با برنامه ای در حد مقدماتی آشنا هستید، هیچ گاه عنوان نکنید که تسلط دارید. به یاد داشته باشید در صورتی که آن مهارت مورد نیاز مجموعه باشد حتما در جلسه مصاحبه خصوصی و یا جلسه بعد آن و یا حتی در دوره آزمایشی از شما به صورت عملی آزمون به عمل می آید و عدم مطابق مهارت شما با رزومه اعلام شده موجب وجود اختلافات خواهد شد.

قالب و فرمت مناسبی برای رزومه انتخاب کنید

شکل و ظاهر عاملی است که هم به صورت مستقیم و هم به صورت غیرمستقیم در انتخاب های ما تاثیر می گذارند. در انتخاب فرد برای تصدی یک شغل هم، زیبایی رزومه و شکیل بودن آن تاثیر مستقیم و غیرمستقیم بر دعوت شما به مصاحبه دارد. در صورتی که رزومه خود را ساده و در فرمت یک فایل ورد معمولی بنویسید می تواند این گونه تلقی شود که تمایل و رغبتی در ارسال رزومه نداشته اید. ما پیشنهاد می کنیم فایل رزومه خود را در قالب پی دی اف و با سربرگ های جذاب ارائه دهید. البته به شخصه استفاده از سرویس های رزومه ساز را پیشنهاد نمی دهم و معتقدم که صرف زمان کوتاهی می توانید رزومه ای به مراتب زیباتر از آنها تهیه نمایید. البته رزومه های آماده و رزومه سازها موارد مناسبی برای الگو برداری هستند.

ابتدای رزومه در یک بند راجع به تناسب شما با شغل پیشنهادی بنویسید

پیشنهاد می شود در ابتدای رزومه میزان تناسب مهارت ها و ویژگی های خود را با شغل مربوطه در یک بند بنویسید. این کار موجب می شود که کارفرما دید بهتری نسبت به رزومه شما داشته باشد.