اسکوپوس

اطلاعاتی که باید در مورد اسکوپوس (scopus) بدانید.

اسکوپوس چیست؟

اسکوپوس یک پایگاه‌های داده بسیار بزرگ است که زمینه‌های مختلفی را شامل می‌شود. پژوهشگران می‌توانند برای ادبیات تحقیق از آن استفاده کند. در این پایگاه داده امکاناتی از قبیل جستجو، دنبال کردن یک تحقیق خاص، رتبه بندی مجموعه‌های تحقیقاتی، ارزیابی عملکرد یک پژوهش در نظر گرفته شده است. دانشمندان زیادی در سراسر دنیا از اسکوپوس استفاده می‌کنند.

همان‌طور که می‌دانید کار پژوهشی نیازبه زمان دارد و در صورتی که مسیر اشتباهی برای فعالیت پژوهشی انتخاب شود این زمان بسیار بیشتر شده و ممکن است بسیار خسته کننده شود. پروژه‌های تحقیقاتی در حال رقابت با یکدیگر هستند بنابراین محققان و پژوهشگران تحت فشار زمانی هستند و کسانی در این رقابت پیروز می‌شوند که بتوانند کار پژوهشی را در مدت زمان کمتری انجام دهند.

اسکوپوس بزگترین پایگاه داده خلاصه مقالات و رفرنس دهی مقالات پییر ریویو (peer reviewed literature) است. این پایگاه داده، متعلق به انتشارات الزویر است. مقالات پییر ریو مقالاتی هستند که بررسی و ارزیابی این مقالات توسط متخصصان آن حوزه انجام می‌شود.

اگر در جستجوی یک موضوع خاص، یک نویسنده، مجله یا یک کتاب هستید؛ اسکوپوس مرجع خوبی است. با استفاده از اسکوپوس می‌توانید در حوزه‌های زیر جستجو انجام دهید:

  • Science
  • Technology
  • Medicine
  • Social science
  • Art & Humanitiesدرصد رشته های مختلف اسکوپوس

چرا از اسکوپوس استفاده کنیم.

تحقیقات و پژوهش‌های علمی جدید نیاز به ادبیات علمی دارند و بایستی مطالعاتی در زمینه پیشینه آن‌ها انجام شد. سالانه مقالات بسیاری به چاپ می‌رسند؛ بنابراین نیاز به ابزاری که بتواند مقالات یک حوزه را شناسایی و پیگیری کند بسیار ضروری به نظر می‌رسد.

اسکوپوس شامل موارد زیر است:

اسکوپوس یک پایگاه داده بسیار بزرگ برای ادبیات پژوهش است.

بیشتر از ۵۰ میلیون آیتم را در بر می‌گیرد که مشتمل بر بالای ۲۰ هزار مجله پییر ریو است.

آموزش استفاده از سایت اسکوپوس

بررسی مجلات

وارد سایت اسکوپوس شوید. در هر صفحه از این سایت بودید با کلیک بر روی لوگوی Scopus به صفحه اصلی وارد می‌شوید. برای جستجوی مجله بر روی گزینه Sources کلیک کنید.

بررسی مجلات در سایت اسکوپوس

با کلیک بر روی منوی آبشاری Publisher، ۴ گزینه قابل انتخاب است. با انتخاب هر کدام از این ۴ مورد، می‌توانید متن جستجو را در کادر کناری وارد کنید.

  • Subject area حوزه پژوهشی
  • Title عنوان
  • Publisher ناشر
  • ISSN
  • کلیک بر روی منوی آبشاری Publisher

پس از این که اطلاعات را وارد کردید. مجلات مرتبط با جستجو نمایش داده می‌شوند. درصورتی که بخواهید جستجویتان را محدودتر کنید از سمت چپ صفحه استفاده کنید.

جستجویتان را محدودتر

در حالت پیش فرض، مجلات بر اساس CiteScore مرتب شده اند. با انتخاب هر یک از موارد دیگر می‌توانید نوع مرتب سازی را انتخاب کنید. CiteScore امتیازی است که اسکوپوس به مجلات می‌دهد. CiteScore از تقسیم تعداد رفرنس‌هایی که در سه سال قبل به یک مجله داده شده بر تعداد مقالات چاپ شده در آن ۳ سال به دست می‌آید. مثلا CiteScore2018 از تقسیم تعداد رفرنس‌هایی که درسال‌های ۲۰۱۵، ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ به آن مجله داده شده بر تعداد مقاله‌های چاپ شده در آن سه سال به دست می‌آید.

با کلیک بر روی مجله می‌توانیم اطلاعات بیشتری از مجله را ببینیم.

اطلاعات بیشتری از مجله

بررسی یک پژوهشگر

وارد سایت اسکوپوس شوید.

بر روی گزینه View your author profile کلیک کنید.

مشخصات پژوهش‌گر را وارد کنید و بر روی Search کلیک کنید.

گزینه View your author profile

وارد کردن مشخصات پژوهش‌گر

دانلود مقاله

برای دانلود مقاله در سایت اسکوپوس نیاز به ایجاد اکانت دارید. البته ایجاد آن پولی است و یا بایستی از طریق دانشگاه‌هایی وارد سایت شوید که لایسنس آن را خریده باشند. البته سایت‌هایی هم هستند که امکان دانلود رایگان مقاله از سایت اسکوپوس را فراهم کرده اند. پس از این که وارد صفحه دانلود مقاله شدید موارد زیر را انجام دهید:

  • تیکت Document را فعال کنید.
  • از منوی ابشاری، نوع جستجو را مشخص کنید.
  • عبارت مد نظر را در قسمت Search وارد کنید.
  • بر روی Search کلیک کنید.
  • دانلود مقاله در سایت اسکوپوس

در صفحه جدید، مقالات مرتبط نمایش داده می‌شوند. برای اعمال محدودیت‌های بیشتر و داشتن یک جستجوی دقیق‌تر می‌توانید از باکس سمت چپ استفاده کنید.

با کلیک بر روی هر یک از مقالات وارد صفحه‌ای می‌شوید که چکیده و سایر اطلاعات مقاله در آن موجود است. با کلیک بر روی گزینه Save to Pdf مقاله در فرمت PDF دانلود می‌شود.

چکیده و سایر اطلاعات مقاله

نتیجه گیری

  • اسکوپوس یک پایگاه داده بسیار بزرگ برای ادبیات پژوهش است.
  • با استفاده از سایت اسکوپوس می‌توانیم به بسیاری از کارهای پژوهشی دسترسی داشته باشیم.
  • به اطلاعات آماری مراجع و جزئیات کارهای پژوهشی یک محقق دسترسی داشته باشیم.
  • به اطلاعات آماری علمی دانشگاه‌ها و موسسات پژوهشی دسترسی داشته باشیم.

یک پژوهش خوب نیاز به زبان نوشتاری مناسب دارد. موسسه ترجمه تخصصی ایرانیان با استفاده از بهترین مترجمان در حوزه‌های تخصصی، مناسب‌ترین ترجمه‌ها را ارائه می‌دهد. موسسه ترجمه تخصصی ایرانیان در تمامی زمینه‌های ترجمه اعم از ترجمه فارسی به انگلیسی، ترجمه انگلیسی به فارسی، ترجمه کتاب و … همراه مناسبی برای شما است. تیم پشتیبانی مجموعه ترجمه تخصصی ایرانیان در سریع ترین زمان ممکن پاسخ‌گوی تمامی سوالات شما هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *